HDST I - Jo'burg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van POM - WaarBenJij.nu HDST I - Jo'burg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van POM - WaarBenJij.nu

HDST I - Jo'burg

Door: Pom

Blijf op de hoogte en volg POM

01 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hello,

We zijn nu al een goeie 5 dagen in Zuid-Afrika, de tijd vliegt, het eerste hoofdstuk is al achter de rug. Zoals altijd begon onze reis in de vertrekhal van Brussels Airport waar alles zijn normale gangetje liep. Inchecken, zever met speciale bagage en overgewicht (wat gelukkig allemaal toch snel geregeld werd), afscheid van familie, paspoort check, door de scanner, naar de gate, en hop! Voor je’t weet ben je al in de lucht. En vervolgens hebben we de nacht doorgebracht op één van de modernste vliegtuigen (een A380), eindbestemming Johannesburg. De vlieghaven verwelkomt je dan met nog vele restanten van voetbal WK-gekte. Die is verder op straat nog heel erg te voelen en je weet niet goed of het geen grote kater is waarmee dit mooie land te maken heeft.

Aangekomen in ons hotel was het al middag en na kennismaking met onze heel aangename kamers konden we meteen van de lunch gaan genieten. Nu ja, aan het buffet waren we blijkbaar niet de enigen. Een hele reeks hockeysters van aziatische afkomst vulden de ruimte en de rij… Even kijken, dat zal China wel zijn.. of zijn het Koreanen..? Huh, op hun shirt staat “AZE”… Nou ja, je kon ze niet goed uit elkaar houden, daar stond dus enerzijds de chinese ploeg en anderzijds Azerbaijan, een ploeg die dus (zoals de verhalen het zeggen) voor 90% uit koreanen bestaat.
Azerbaijan, m’n herinneringen aan het land zijn redelijk bitter. Rare mensen, de corruptie druipt ervan af, gouden tanden en puntschoenen, oliestaat met overigens erg veel armoede. Ze horen zogezegd bij Europa, hockeygewijs, maar hier staat dus een halve koreaanse garde. Zij zouden onze eerste tegenstanders worden waar we het hier tegen op gaan nemen.

Eerst hebben we nog een paar dagen getraind in, voor ons Europeanen in wintermodus, tropische temperaturen (25-30°). Maar dat went wel snel. Het veld is een prachtig complex, een klein stadium. En al snel was de eerste wedstrijd aangebroken. We hadden ’s morgens met zijn allen in de lobby Kim Clijsters nog naar de zege zien grijpen in Melbourne, wat onze nationale trots toch wat had aangewakkerd. (Wat een straffe madam!)
Wij verloren domweg onze eerste wedstrijd (3-1) met het gevoel dat we veel beter dan Azerbaijan waren maar afgestraft waren geweest voor een paar domme fouten in verdediging. We zouden hen de volgende dag dan maar eens goed terugpakken en tonen wat wij kunnen. Maar helaas werd onze 2e wedstrijd een drama (6-0). Een wedstrijd om in de verste verte niet over naar huis te schrijven en dat ga ik bij deze dus ook niet doen. Evalueren, kritisch analyseren, eruit leren en snel vergeten.

Gelukkig konden we de dag erop verder gaan naar het volgende hoofdstuk van de stage. We zetten onze reis in een bijna 6 uur durende busrit verder naar Bloemfontein. We zijn hier ontvangen in een ontzettend mooi hotel, prachtige kamers in een soort cottage-stijl volledig rondom een mooie tuin met een heerlijk zwembad. We zijn echt met ons gat in de boter gevallen, waar hebben we dit aan verdiend? Iris en ik, en naast ons Jill en Gap hebben daarenboven nog een prachtig terassje met uitzicht op het zwembad… We gaan hier veel volk over de vloer krijgen voor een theetje denk ik. (Iedereen welkom btw).

Nu is het tijd voor een confrontatie met Zuid-Afrika, en uiteindelijk ook met onszelf om te kijken of we onze vorige zwakke prestaties kunnen ombuigen. Het is vanop ons terrasje dat ik jullie dit eerste hoofdstuk toestuur, met een dikke kus aan iedereen. Je ziet het, we stellen het goed!

• 01 Februari 2011 - 07:30

Magy:

foto's!!! xxx

• 01 Februari 2011 - 07:56

Mut:

komaan, jullie ZIJN beter! het nu nog tonen op het veld. et ramène nous un peu de chaleur, hein. on gèle ici!

• 01 Februari 2011 - 12:28

Sofie:

Succes Nancy!

• 01 Februari 2011 - 15:13

Isabelle:

Hey Pomette,Je suis a nouveau contente de lire tes nouvelles. Geniet van de zon, de vriendinnen en de sport!!! geef er een lap op :) et que les meilleurs gagnes!xxx

• 01 Februari 2011 - 17:56

Mallentj:

Goed ! Waar moeten we zijn voor dat theetje ? Is het vliegticket inbegrepen in de uitnodiging ? ;)

Ik wil ook foto's ! :)

Komaan !! Geeft er een lap oep !!!
    You can do it !!

xx

• 01 Februari 2011 - 19:50

Stridje:

Hmm, kwil ook wel graag op den thee komen. Maar ik vrees dat mijn fietske zo ver ni kan rijden...
    Ik had al een beetje nieuws via Margot en Jerome!
    Nen goeiendag aan die Korebaijanezen en GAGNATION is de boodschap ! bizous gelés...

• 02 Februari 2011 - 06:29

Tom Bouchery:

Hey Anso,

Op sportief vlak kan het misschien beter, maar amai de rest (weer,accomodatie,......) is om jalours op te zijn ;-) ! Genieten van elke dag! Geeft d'er met den hockey nog een lap op daar ! Grtz, Tom

• 02 Februari 2011 - 11:46

Béné:

zib zib, contente d'entendre que tu es en Afrique... j'avais raté le départ!!!!
    Profitez-en bien, ne vous mettez pas trop de stress, mais donnez vous quand même à fond!!!
    a tres bientot

• 02 Februari 2011 - 19:56

Jules:

Coucou Tatapom!
    Je t'envoie un grand sourire pour t'encourager!! :-D

• 05 Februari 2011 - 18:38

Jo:

wel gek ... een hele ploeg super-atleten die allemaal met "overgewicht" zitten bij het inchecken;-)
    Veel succes daar nog collega en geniet ervan natuurlijk!
    PS: wij missen je (en dan vooral om ons werk te verlichten)!