Rotorua, physios & Whangarei - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van POM - WaarBenJij.nu Rotorua, physios & Whangarei - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van POM - WaarBenJij.nu

Rotorua, physios & Whangarei

Door: Pom

Blijf op de hoogte en volg POM

14 September 2008 | Nieuw Zeeland, Auckland

KIA-ORA!

Hello in Maori.

Vorige week was het rustig, deze week heb ik dan weer heel wat gedaan. Van stomende hotsprings tot flachy-groene meren, geisers en bubbelende modderbaden over kiné-praktijken tot in Whangarei in het Noorden. Laten we beginnen bij het begin. Woensdag met ik met Anne-Sophie (vriendin van Shane) naar Rotorua geweest. Wel een eindje rijden, 3uur, maar voor hier is dat niet ver. Rotorua wordt ook wel “sulphur-city” genoemd. Het stinkt er verschrikkelijk naar de rotte eieren en gek genoeg komt daar overal stoom uit de grond. Er is een groot (stomend) meer en vele kleuren. Je kan er verschillende natuurreservaten gaan bezoeken en allerhande activiteiten doen (het is een vrij toeristisch plaatsje). Maar zeker de moeite waard en je ziet er natuurfenomenen die je op weinig andere plaatsen in de wereld zou vinden. Wij zijn naar een park geweest op 30km ervandaan. Wai-O-Tapu, wat heilige waters betekent. Het is een vulcanische regio met erg veel thermische activiteit en afzet van mineralen en zwavel. Een heel kleurrijk gebied met verschillende kraters, warmwater bronnen, zgn. terraces, geisers, kokende “pools” enz. Allemaal heel gekke dingen in zeer felle kleuren! (zie foto's) Het weer was niet fantastisch en dat maakte dat er weinig volk was, joepie, maar ook dat de kleuren minder fel dan normaal waren, spijtig. We zijn dan doorgereden om 's avonds terug in Auckland te zijn, waar we samen met Shane en Sharky (vriend v Shane) zijn gaan eten in het stad. Een heel geslaagde dag.
Donderdag ben ik dan heel vroeg opgestaan want ik mocht gaan mee volgen in de kiné-praktijk van de physio van de Black Sticks dames (NZ nationale ploeg), die net terug is uit Beijing. Zij begon om 7u 's morgens. Een hele fijne dame en goede physio. Het was heel fijn om te volgen en ervaringen uit te wisselen. Ze gebruikt veel accupunctuur, wat redelijk nieuw voor mij was. Daarna ben ik boodschappen gaan doen want ik heb voor 's avonds stoofvlees op vlaamse wijze voor heel de familie gemaakt. 's Avonds was het dan weer training en m'n hamstring is goed aan het herstellen.
Vrijdagochtend ben ik dan snel nog eens op check-up bij de physio geweest vr m'n hamstring. Daarna namen Alana (met wie ik bij de Dempsters leef) en Kelsey ( een ander ploegmaatje) mij mee “up North” naar Whangarei, waar zij vandaan komen. We zijn 's middags gaan lunchen samen met Alana's mam en hebben effe in Whangarei rondgestapt. 's Avonds zijn we dan naar een rugby-match gaan kijken en daarna zijn we uitgeweest in Whangarei. Zotte avond met als eindpunt een discotheek genaamd “Danger-Danger”, de naam zegt alles :-). Na weinig slaap zijn we dan zaterdag samen met Alana's mama en haar broertje Hayden naar Paihia geweest, wat nog een uur meer naar het noorden ligt. Het ligt in the Bay of Islands, een prachtige baai met 144 eilanden, groot en klein. We zijn op een boottrip geweest die een toer maakt van de eilanden en waar je meestal dolfijnen ziet en evt mee kan zwemmen! De toer was prachtig, langs eilanden waar mensen op wonen in vrij exclusieve huizen, maar het doet je dromen. De dolfijnen hadden zich helaas verstopt. Men vertelde mij dat ze er 's morgens nog waren, maar wij hebben heel de baai rond gezig-zagd en niks gezien :-( Er is dan een eiland dat uit één rots bestaat, met een gat in de rots en daar zijn we dan doorgevaren, dat was zowat het hoogtepunt van de trip :-) Daarna hebben we de “treaty-house” bezocht (d.i. Het huis waar ze voor het eerst een pact hebben gesloten met de Maori's toen ze in NZ aankwamen) en daarnaast ook een heilig Maori huis, waar allerlei rituelen plaats vinden, en een “Waka” (d.i. een Maori oorlogskano. Die avond was er dan de finale van de rugby Tri-nations Series op tv, de All Blacks tegen de Wallabies (Australië). Dé match want het zijn echt hun rivalen. Maar ik was te moe om te kijken, het was vrij laat, en heb dan 's morgens vernomen dat de All Blacks gewonnen zijn in een zeer spannende match, yes!! We zijn zondagochtend dan terug naar North Harbour gereden want we speelden een oefenmatchke binnen de ploeg, training eigenlijk. En m'n been is helemaal goed!
Zo, dat was het verhaal van een week vol gekke natuurfenomenen, heel sympathieke physio-ontmoetingen en zotte tijden in Whangarei!

Alors que la semaine passée était assez calme, cette semaine-ci était plutôt chargé. Chargée de sources d'eau chaude et de lacs verts-flash, des geisers et de bains de boue bouillants en passant par des pratiques de kiné jusqu'à Whangarei dans le Nord. Commençons par le début. Mercredi je suis allé à Rotorua avec Anne-Sophie (copine de Shane). C'est bien 3 heures de route, mais pour ici, ça n'est rien. Rotorua est aussi appelé “sulphur-city”. Ca pue terriblement les oeufs pourris et drôlement il y a de la vapeur qui sort du sol de partout. Il y a une grand lac qui fume et des superbe couleurs diverses. On sait y visiter pleins de différentes réserves naturelles et y faire des tas d'activités. C'est un endroit assez touristique, mais qui vaut certainement la peine de voir puisqu'on y trouve des phénomènes naturelles qu'on ne trouve presque nulle part d'autre au monde. Nous avons visité un parc à 30km de là. Wai-o-Tapu, ce qui signifie eaux sacrées. C'est une region volcanique avec beaucoup d'activité thermale et de deposition de minéraux et de souffre. Un endroit très coloré avec de différents craters, sources d'eau chaude, geisers, “piscines” bouillissantes etc. Pleins de choses incroyables en couleurs folles. (Voir photos). Il ne fesait pas terriblement beau ce jour-là donc il n'y avait pas beaucoup de monde, chouette! Mais les couleurs n'étaient pas non plus aussi fortes que normalement, domage. Nous sommes alors rentrées pour être de retour à Auckland le soir, ou on a été manger en ville avec Shane et Sharky (un ami à lui). C'était une journée bien réussite.
Jeudi matin je me suis levée tôt parce que j'allais suivre la kiné des Black Sticks dames (équipe nationale NZ), qui vient de revenir de Péking. Elle commencait à 7h du mat. Une femme très sympathique et une excellente kiné. C'etait très cool de voir comment elle travaille et d'échanger des expériences. Elle utilise pas mal d'accupuncture, ce qui est assez nouveau pour moi. Ensuite je suis allé faire des courses parce que le soir je préparais des carbonades à la flamande pour toute la famille. Le soir alors denouveau entrainement et mes ischios ont l'air d'aller mieux.
Vendredi matin je suis alors vite allé en check-up chez la kiné pour ma jambe. Ensuite Alana (avec qui je vie chez les Dempsters) et Kelsey (une autre co-équipière) m'ont amenée “up-North” à Whangarei, d'ou elles viennent. Nous avons lunché avec la maman d'Alana et nous nous sommes promenées un petit peu dans Whangarei. Le soir on a été voir un match de rugby et ensuite on est sorties à Whangarei. Une soirée folle qui terminait dans une boite qui s'appele 'Danger-danger', le nom dit tout :-). Après peu de sommeil nous sommes allé avec la maman d'Alana et son petit frère Hayden à Paihia, ce qui est une heure plus au Nord. Ca se trouve dans le Bay of Islands, ce qui est une baie superbe avec près de 144 îles! Nous avons fait une excursion en bateau qui fait le tour des îles et ou on peut souvent voir des dauphins et parfois même nager avec eux! C'était une superbe excursion par toutes ces îles, ou il y a des gens qui vivent dans des maison assez exclusives, mais ça fait rêver! Le dauphins se sont malheureusement caché. On me disait qu'ils étaient encore là le matin mais on a fait du zig-zag dans toute la baie et on ne les a pas vu :-( Il y a alors une île qui est un grand rocher dans lequel il y a un trou. On a navigué à travers l'île et ça était le top de cette excursion :-) Après ça on a visité le “treaty-house” (la maison ou ils ont fait un pact avec les Maoris pour la première fois), une maison sacré Maori (ou il font des tas de rituels) et un “Waka” (un canoë de guerre). Ce soir-là il y avait la finale de rugby des Tri-Nations Series à la télé, entre les All Blacks et les Wallabies (Australie). Grand match contre leur éternels rivaux. C'était tard dans la soirrée et moi j'étais trop fatiguée pour regarder, donc j'ai apris le matin qu'ils avaient gagné, yes!! Ensuite le matin nous sommes retournées à North Harbour pcq on jouait un match d'entrainement avec l'équipe, un entrainement au fait. Et mes ischios vont tout à fait bien!
Voilà, c'était l'histoire d'une semaine pleine de phénomènes naturels spéciaux, de chouette rencontres de kinés et d'un weekend de fou à Whangarei!
Gros bisous à tous et en particulier à ma famille et Bertrand et Isabelle qui sont déjà marriés “officiellement” depuis une semaine! Je ne peux pas attendre d'être de retour pour cette belle fête!

• 15 September 2008 - 10:33

Béné:

Trop le pied ce petit trip en Nouvelle Zeelande... Je pense que je sais où j'irais lors de mon prochain voyage. Profites-en à fond! T'as pas encore trouvé de job là-bas???
    Gros bisous

• 15 September 2008 - 10:44

Olivia:

Les photos sont superbes !!! Continues a nous tenir au courant !!! ca donne envie !!!! surtt que chercher du boulot donne assez de temps libre... :-s hihi
    Je te laisse mener ta vie de Maori !!!
    Gros bisouxxx

• 23 September 2008 - 19:59

Charly:

Zibette, wanneer komde gij naar huis????

non, c'est juste pr savoir, le 4 octobre tu seras là au passage et au petit dèjeuner?

• 26 September 2008 - 10:13

An Christiaens:

Yoe Pommie,

Ben eindelijk op je site beland en even al je berichtjes aan het lezen! Godverdomme wat benik jaloers! Ok veel van de dingen die je aan het doen bent, heb ik ook gedaan/gezien! Maar zou zo graag terug daar zijn! Geniet er echt maar heel goe van , want wees gerust ge zult het missen! Geniet maar vooral van de natuur en de kalmte die je daar terug vind.; de dingen die ik het meeste mis! Doe trouwens nog maar heel veel groeten van mij aan de Shane als je hem nog eens zie..Wanneer ben jij eigenlijk terug??

Misschien wa verhalen van hier uit:
    ° Victory in eerste doet het zeer goed. oefenwedstrijden tegen Anwterp en dragons zelfs gelijk gespeeld!
    ° Shit that's it! Meer is er ni echt gebeurd :-) Dus blijf maar gewoon daar, tis daar precies veel spannender!

Dikke kus
    Anxx